FORD’S 1500 EN 1600 MOTOREN

Door Johan Wikström. Geïntroduceerd in Bulletin nr. 3/1989

Zoals velen hebben gezien, is er een aantal aanduidingen aan de linkerkant van de blokken van de Ford-motoren.

Een kleine verkenning in Engeland heeft me de volgende reeks bij benadering gegeven. Ik hoop dat de kleine statistieken hieronder voor iemand interessant kunnen zijn!

FORD 1500 PRE CROSS FLOW:

Benaming
116E 6015BA
120E 6015BA
273IE 6015BA
701M 6015BA

Jaar
1963/1964
1965
1966/1972 (MK I, Mk II Cortina) Alleen
Lotus

De krukassen voor 116E en 120E hebben 4-gaats boutbeugel voor het vliegwiel, 2713E heeft 6-gaats beugel.

FORD 1600 CROSS FLOW:

Benaming
2737E 6015BA
681F 6015BA
691M 6015BA
701M 6015BA
(zeer zeldzaam) 711M 6015BA

Jaar
1966/1967
1968/1969
1969/1970
1970/1971
1971/1982

De aanduiding 6015BA kan soms 6015B zijn. De krukassen hiervoor zijn hetzelfde met dezelfde slag en van de pieken zijn er 2737E 2-typen en tot 711M 3-typen.

De gegeven jaren kunnen onthullen dat een motor met een bepaalde aanduiding en een jaar misschien een paar jaar later in een Morgan is beland. Het was toen op voorraad, waarschijnlijk kocht de fabriek een groot aantal motoren in de hobbels, die vervolgens voor een vrij lange periode werden geïnstalleerd.

FORD’S 1500 EN 1600 MOTOREN

Door Johan Wikström. Geïntroduceerd in Bulletin nr. 3/1989

Zoals velen hebben gezien, is er een aantal aanduidingen aan de linkerkant van de blokken van de Ford-motoren.

Een kleine verkenning in Engeland heeft me de volgende reeks bij benadering gegeven. Ik hoop dat de kleine statistieken hieronder voor iemand interessant kunnen zijn!

FORD 1500 PRE CROSS FLOW:

Benaming
116E 6015BA
120E 6015BA
273IE 6015BA
701M 6015BA

Jaar
1963/1964
1965
1966/1972 (MK I, Mk II Cortina) Alleen
Lotus

De krukassen voor 116E en 120E hebben 4-gaats boutbeugel voor het vliegwiel, 2713E heeft 6-gaats beugel.

FORD 1600 CROSS FLOW:

Benaming
2737E 6015BA
681F 6015BA
691M 6015BA
701M 6015BA
(zeer zeldzaam) 711M 6015BA

Jaar
1966/1967
1968/1969
1969/1970
1970/1971
1971/1982

De aanduiding 6015BA kan soms 6015B zijn. De krukassen hiervoor zijn hetzelfde met dezelfde slag en van de pieken zijn er 2737E 2-typen en tot 711M 3-typen.

De gegeven jaren kunnen onthullen dat een motor met een bepaalde aanduiding en een jaar misschien een paar jaar later in een Morgan is beland. Het was toen op voorraad, waarschijnlijk kocht de fabriek een groot aantal motoren in de hobbels, die vervolgens voor een vrij lange periode werden geïnstalleerd.

ENGELSE FORD-MOTOREN 1959-1963

Van Staffan Engström. Geïntroduceerd in Bulletin nr. 1/1990.

In het laatste bulletin begon Johan de concepten in Ford’s motorjungle uit te werken. Ik doe hier mijn best om verder te gaan. Het probleem hiermee is te wijten aan de enorme hoeveelheid motorvarianten die Ford heeft gehad in combinatie met scherpe documentatie over het onderwerp. Voor deze reeks motoren is de cilinderdiameter altijd constant gehouden en de slag gevarieerd, wat de hantering van reserveonderdelen rationaliseert. Dan zijn er subvarianten van hetzelfde motortype geweest. Er zijn bijvoorbeeld hoofdkappen met verschillende compressie vervaardigd. Hier is een voorbeeld: een 1966-motor wordt 2731E-6015 genoemd. Het kwam met drie verschillende hoofddoppen: een variant met hoge compressie met reliëfnummer 116E-6050-G / H en gestempeld met de letter H. Een variant met lage compressie met nummer 116E-6050-G / H en stempel L en ten motorserie slotte een GT-variant met nummer 116E-6050 -J en gestempelde GT.

Van Staffan Engström. Geïntroduceerd in Bulletin nr. 1/1990.

In het laatste bulletin begon Johan de concepten in Ford’s motorjungle uit te werken. Ik doe hier mijn best om verder te gaan. Het probleem hiermee is te wijten aan de enorme hoeveelheid motorvarianten die Ford heeft gehad in combinatie met scherpe documentatie over het onderwerp. Voor deze reeks motoren is de cilinderdiameter altijd constant gehouden en de slag gevarieerd, wat de hantering van reserveonderdelen rationaliseert. Dan zijn er subvarianten van hetzelfde motortype geweest. Er zijn bijvoorbeeld hoofdkappen met verschillende compressie vervaardigd. Hier is een voorbeeld: een 1966-motor wordt 2731E-6015 genoemd. Het kwam met drie verschillende hoofddoppen: een variant met hoge compressie met reliëfnummer 116E-6050-G / H en gestempeld met de letter H. Een variant met lage compressie met nummer 116E-6050-G / H en stempel L en ten motorserie slotte een GT-variant met nummer 116E-6050 -J en gestempelde GT.