De remlichtschakelaar deel 1;

Vandaag de dag hebben de remlichtschakelaars vaak maar een kort leven beschoren in een Morgan!

Het is gek, er zijn Morgans die 25 jaar oud zijn en nog ouder en nog steeds hun eerste remlichtschakelaar hebben.

Sommige onderdelen overleven vandaag de dag zelfs niet de houdbaarheidsdatum van ons dagelijkse voedsel!

Waar kan ik de remlichtschakelaar vinden en hoe controleer ik die?

De plek van de remlichtschakelaar veranderde in de loop der jaren steeds vaker.

Men vindt hem in de vroege bouwjaren vaak in de buurt van de Bulkhead, terwijl hij later in het motorcompartiment zijn plaats heeft gevonden.

Enkele jaren zat hij in de buurt van de hoofdremcilinder om later verder naar voren, richting vooras geplaatst te worden.

Op deze plek is hij bij de +8 ook noch eens thermisch extra belast wat voor de binnenste membraan zeker niet goed is.

Als het remlicht het niet doet, is het makkelijkst om eerst de remlichtschakelaar te zoeken, de kabels los te trekken en het contact aan te zetten (bij sommige bouwjaren werkt hij zelfs zonder ontsteking) de twee kabels overbruggen en dan zouden de Remlichten moeten “aan gaan” of moeten “oplichten” (als ze branden hebben we een ander probleem!).

Gebeurt er niets, dan de oplossing zoeken bij de zekeringen.

Als de zekeringen goed zijn, dan is nu duidelijk dat de schakelaar defect is en moet worden vervangen.

Maar pas op, niet alle schakelaars zijn hetzelfde!

Helaas zijn bij Morgan of gedeeltelijk ook met latere conversies schakelaars met verschillende schroefdraad  gebruikt.

Voor zover ik kan nagaan zijn er drie verschillende schroefdraden gebruikt:

Ze verschillen als volgt:

  1. Schakelaar = 3/8 inch UNF-draad met afdichting
  2. Schakelaar = conische afdichtingsdraad
  3. Schakelaar = M10 metrisch fijne schroefdraad met afdichting

Het is nauwelijks mogelijk vanuit een ‘gevoel voor verhoudingen’ Schakelaar 1. en 3. uit elkaar te houden.

Ik vermoed dat de vaak gebruikte UNF-draad schakelaar ergens vandaag de dag op deze planeet voor weinig geld (goedkoop) geproduceerd wordt. Ik denk ondertussen ook dat de aangeboden schakelaars dezelfde zijn, alleen de prijs en de verpakking is anders.

Het probleem van het regelmatig defect raken van de remlichtschakelaar moet niet alleen negatief worden bekeken want tenslotte bij het vernieuwen van de remlichtschakellaar wordt ook vaak de remvloeistof vernieuwd.

Bij oudere voertuigen (zonder problemen met de remlichtschakelaars) vind je hier vaak remvloeistof met de consistentie van slootwater.

De wisseling van de schakelaar en de vloeistof moet echter worden overgelaten aan een gespecialiseerd bedrijf, omdat de remmen moeten worden ontlucht.

Sinds een jaar installeert Morgan geen hydraulische schakelaars meer, maar mechanische schakelaars die direct met het rempedaal is verbonden. Maar dat kan dan mogelijk weer een nieuw eigen verhaal worden.

Veel plezier met het sleutelen

André Koopmann

algemene voorwaarden

Ondersteunend:

Mechanische remlichtschakelaar deel 2:

Overschakelen van hydraulische naar mechanische remlichtbediening

Tijdens een Morgan clubreis vroeg een vriend die me volgde of mijn remlichten werkten, want hij had ze niet zien aanslaan toen ik langzamer ging rijden. Ik controleerde en ja hoor, ze kwamen alleen aan als ik hard op het pedaal drukte, niet bij een zachte toepassing.

Dit is een veelvoorkomend probleem met remlichten die worden bediend door hydraulische druk, dus ik besloot over te schakelen op mechanische bediening (zoals de huidige Morgans en vele andere moderne auto’s).

Dit was heel gemakkelijk. Ik heb een Tridon-stoplichtschakelaar gekocht bij mijn plaatselijke auto-onderdelenwinkel ($ 10). Een beugel gemaakt en de schakelaar gemonteerd, de twee draden verlengd zodat ze de draden van de originele hydraulische schakelaar konden bereiken, de beugel aan de vloer vastgeschroefd en de schakelaar zo ingesteld dat hij uit stond totdat de remmen werden ingedrukt. Werkt heerlijk en iets compacter dan het fabrieksitem! Nu gaan de remlichten branden zodra ik op het pedaal druk.

Schakelaar en beugel

7 mm gaten voor bevestiging aan de vloer

Zijaanzicht van schakelaar in beugel

Gemonteerd op de vloer

Verborgen door tapijt – allemaal klaar