Een DELAGE uit 1914 R4 (4 versnellingen)
Als men Malvern hoort, denkt men aan Morgan.
In dit geval is dat de enige overeenkomst met Morgan, maar ik vond het een heel leuk verhaal.
Ruud kennen wij al vele jaren, ook een oldtimer liefhebber. Ruud heeft, met zijn ouders, al veel mooie ritten georganiseerd voor een grote vriendenclub.
Ruud zag in 2018 een advertentie van een zeer oude “auto”. Het woord auto tussen aanhalingstekens, want het waren alle onderdelen, alleen niet meer in de vorm van de auto.
Niet gereageerd op de advertentie, maar het ging niet uit zijn gedachten. Uiteindelijk, tijdens zijn vakantie in Italië toch een telefoontje er aan gewaagd. Na enig heen en weer bellen en mailen toch de “auto” gekocht.
Deze moest dus worden opgehaald in Malvern, want daar woont de man die de auto heel enthousiast, in 2015, uit Frankrijk had gehaald en hem wilde restaureren. Deze mijnheer was al op leeftijd en had nog meer projecten op de plank. Het werd te veel, dit was de reden dat deze “auto” te koop kwam en nog enkele andere auto’s. (Wel had hij weer 2 andere restauratie auto’s gekocht) Het bloed kruipt…….
Gelukkig is Ruud niet de enige autoliefhebber in de familie, vader Wim en zelfs moeder Jeannette zijn ook oldtimer gek. Dus Ruud met Wim naar Engeland met de aanhanger.
Aangekomen op de plaats van bestemming lagen alle onderdelen op de oprit van de verkoper, maar wel zo dat alles lag op de plaats waar het moest komen.
Zeer uitgebreide uitleg en instructies gehad en toen alles ingeladen. Er kwam steeds meer bij: ik heb dit ook nog, neem maar mee, en nog een kratje, en nog een doos, en nog het nodige aan losse (reserve) onderdelen, altijd handig.
Toen terug naar de boot. Bij de douane geen probleem, ze keken onder het zeil: oh, doorrijden, allemaal schroot.
Eenmaal thuis moest het opbouwen beginnen. Dat was dus de puzzel.
De Engelse eigenaar had al een begin gemaakt, een nieuwe krukas, lagers, radiateur en tandwielen in de versnellingsbak. Ook de stoeltjes waren opnieuw bekleed. Het chassis was gelast en de koplampen waren goed.
Maar nu? Van oktober 2018 tot mei 2019 alles bij elkaar gepuzzeld, vanaf mei gaan opbouwen en weer uit elkaar halen, omdat iets niet paste. Dit ging regelmatig zo, soms wel 5 x opnieuw.
Het motorblok en cardan in elkaar, chassis geverfd en daarna opbouwen.
Het schutbord is origineel, de motorkap is zelf gemaakt, deels van de oude motorkap, de spatborden ook zelf gemaakt ( door vader Wim).
De auto heeft nooit gereden in Engeland, als verwijzing naar de Engelse episode staat er bij de schakelknop van de magneet on/off. De achterlampen zijn ook Engels.
Toen de auto klaar was wilde Ruud er natuurlijk ook mee rijden. De rijksdienst voor het wegverkeer heeft een kenteken afgegeven, wat natuurlijk ook een overwinning was.
Zo kwamen wij Ruud afgelopen zomer tegen in deze aparte Delage, ooit gebouwd in 1914
Marian de Graaf