Speed Week 2020: dingen die u moet weten over de Morgan Plus Four
Sneller dan een Supra en een productieproces met pizza als bijproduct. Yum Yum
Hij deelt zijn motor met de nieuwe BMW 128ti
Morgan koopt al jaren BMW-motoren, maar dit is de eerste keer dat het hart van zijn viercilinderauto uit München wordt geïmporteerd.
Het is ook Morgan’s eerste 4cyl-turbo en de motor zal iedereen, die in een moderne BMW of Mini heeft gereden, bekend voorkomen.
Een 2,0-liter motor die wordt gebruikt in de Mini Cooper S, de meeste 1 en 3-serie en zelfs de lager geplaatste Z4’s en Toyota Supra’s, is hier aanwezig met een vermogen van 255 pk.
Koppel hem aan de optionele automatische versnellingsbak met acht versnellingen – ook geleverd door BMW – en je krijgt een koppel van 295 lb ft.
Cijfers die alles behalve passen bij de nieuwe BMW 128ti hot hatch, evenals de Z4 sDrive30i en instapmodel Supra.
Maar de Plus Four is sneller dan alle bovengenoemde auto’s
De Plus Four gaat in 4,9 seconden op weg naar een topsnelheid van 240 km / u, waar de Supra 5,2 seconden over doet en de 128ti nog een seconde meer.
Zeker, de Morgan loopt 10 km minder hard.
Waarschijnlijk meer in werkelijkheid, aangezien de turbulentie die rond de plastic zijschermen wappert, ervoor zal zorgen dat je de tijd voor zijn officiële tijd minder zal zijn
Maar dit zijn allemaal kleine sportwagens, geen autobahn racers.
En de krachtigere acceleratie van de Morgan – en het volledige gebrek aan rijhulpsystemen, behalve ABS – zal je elke ochtend veel meer opfleuren.
Er zijn meer dan een biljoen manieren om hem te configureren
Terwijl de configurator van Morgan u enkele aanbevolen specificaties geeft – en een wandeling door de fabriek onthult een schat aan marine, crème en Brits racegroen – wordt u aangemoedigd om meer op maat te kiezen.
In feite is bijna elke Morgan uniek.
Aangezien kleur-volgens monster £ 995 kost (waar meer standaardopties £ 695 zijn), zou het onbeleefd zijn om niet een beetje extreem te worden.
Zoals wij hebben gedaan met de nieuwe Plus Four van de Top Gear Garage
Het kiezen van een nieuwe Morgan is een allesverslindend proces, met zoveel combinaties van leer, kap, hout en tapijtkleur, van contraststiksels, zwarte exterieurpakketten of dat je de code voor traditionele spaakwielen of alloy’s hebt gevonden.
De wielen zijn geïnspireerd op de Jaguar D-Type
De binnenkant van de rand, niet de buitenkant.
De taak van het bedenken van een lichtmetalen velg om standaard op de auto te zitten – maar misschien om kopers ervan te overtuigen nog meer uit te geven voor de spaakwielen – keken designbaas Jon Wells en zijn team naar een racewagen uit de jaren vijftig voor de inspiratie.
Geen verrassing als de auto’s van een bedrijf er net zo klassiek uitzien als die van Morgan.
Maar het feit dat het wiel dat je hier ziet, is geïnspireerd door de gewelfde binnenkant op de style van de D-Type, is een krachtig ontwerp.
Je kunt ze in het zwart hebben, maar we blijven zilver voor een piek in retrovibes.
De Plus Four gebruikt nog steeds veel hout, in feite iets meer dan ooit.
Een frame van essenhout blijft de kern van Morgan’s modellen zolang het haalbaar blijft.
De ingenieurs noemen het een kleerhanger, waarop ze alle aluminium panelen draperen, met de hand slaan en veel van hen vormen terwijl ze aan de auto zijn bevestigd.
Met de relatieve technologische aanval van de nieuwste Plus Four is een deel van het hout zelfs opgezwollen.
De deuren zijn nu voorzien van centrale vergrendeling en verlichting, waardoor dikkere frames nodig zijn.
Een boom = 40 Plus Fours
Morgan beweert dat er maximaal 40 frames kunnen worden gewonnen uit één es.
En de onvermijdelijke restanten?
Ze worden ofwel door fabrieksarbeiders me naar huis genomen om hun vuurtje thuis te voeden, ofwel worden ze apart gehouden om in de hout gestookte pizzaoven te worden gebruikt die Morgan op het punt staat te stoken in het restaurant van het bezoekerscentrum.
Ansjovis en champignons op de onze, alstublieft.
Het wordt Morgan’s bestseller
Morgan maakt nog steeds de kleine V-twin aangedreven driewieler, evenals de BMW V6 aangedreven Plus Six roadster.
De Plus Four zit er qua prijs tussenin en is goed voor het overgrote deel van de verkopen van de Malvern-Company.
Wanneer de productielijn zijn hoogtepunt bereikt, zal Morgan er ongeveer 20 per week maken, of 800-900 per jaar.
Het duurt een maand om elke Plus Four te bouwen.
Het bouwproces is genuanceerd en wordt bepaald door hoe op extreem u bent gegaan bij het samenstellen.
Vreemdere kleuren of ingewikkelder stiksels zorgen voor een langere wachttijd.
Maar reken ook op vier weken – en een vleugje minder dan 10.000 minuten – van handwerk om uw configurator-dromen om te zetten in uw houten bondgenoot.
En Top Gear gaat er een kopen
Een Morgan afgeleverd krijgen voor dagelijks gebruik in een bijzonder stormachtige oktober kan bijna waanzin worden.
Maar zoals Speed Week 2020 bewees, bezitten we die waanzin.
En niet bang om een beetje nat te worden.
Dus volg de avonturen van de Top Gear Garage Plus Four, en vertel ons of je ons iets met de auto wilt zien doen