Minder dan twee maanden geleden werd het nieuws van de Morgan Plus 4 70th Anniversary Edition aangekondigd. Een serie van slechts 20 auto’s – ter ere van de 70-jarige productie van het stalen chassis Plus 4 – zou worden gebouwd en, nog voordat de productie was begonnen, was elke auto verkocht aan een klant die de eigenaar wilde zijn van dit belangrijke model in de Morgan geschiedenis.
Nu is het concept werkelijkheid geworden. Vorige week voltooiden de vakmensen van de fabriek in Malvern de eerste vier auto’s van de 70th Anniversary Edition.
Buiten de werkplaatsen op Pickersleigh Road wachten ze op verzending naar enthousiaste klanten in het VK en het buitenland. De zon glinstert in hun Platinum Metallic-lak, een kleur die zorgvuldig is uitgekozen door de ontwerpers van Morgan om de verfijnde nuances van de auto’s te benadrukken, details die in de afgelopen zeven decennia zijn verfijnd; en hun iconische silhouetten. De kenmerkende tint van de carrosserie wordt aangevuld door satijn donkergrijze spaakwielen met koperen ‘klop’ wielmoeren, een op de autosport geïnspireerde voorbumper en een zwart exterieurpakket inclusief een zwarte bescherming, A-stijlen en zijschermen.
Minder voor de hand liggend, totdat je een beetje dichterbij komt, is het gouden chassis. Het is voor het eerst dat Morgan een chassis in deze kleur schildert, maar dat is niet voor niets – de editie markeert het einde van de productie van het stalen chassis van het bedrijf, dat sinds de lancering van de Morgan 4-4 in 1936 in productie is. de opvolger van de Plus 4, de Plus Four (aangeduid met een woordmerk in tegenstelling tot de numerieke referentie), die gebruik maakt van het CX-Generation bonded aluminium platform, is al in productie.
Binnenin heeft de 70th Anniversary Edition een bruinleren interieur met speciaal geborduurde hoofdsteunen, een Ravenwood fineer dashboard, donkergrijze box geweven tapijten en een satijnzwart Mota-Lita stuur. Ondertussen zijn de prestaties verbeterd met een Aero Racing-motorkaart, die het vermogen verhoogt van 154 pk (115 kW) tot 180 pk (134 kW), en een Aero Racing-sportuitlaat.
Steve Morris, voorzitter en CEO van Morgan, zei: “Het was fantastisch om te zien hoe de eerste Plus 4 70th Anniversary-modellen volledig werden geproduceerd. Ze vertegenwoordigen de laatste stalen chassismodellen en we zijn verheugd dat we op deze manier zo’n belangrijke mijlpaal kunnen vieren. Het is een aangrijpend moment, aangezien de eerste CX-Generatie Plus Four-modellen naast de definitieve stalen chassis Plus 4-modellen worden gebouwd. We zijn van mening dat beide modellen de echte kwaliteiten van een Morgan-sportwagen vertegenwoordigen. ”
Jonathan Wells, Head of Design bij Morgan, zei: “Als ontwerpteam dat de Plus 4 70th Anniversary Edition ontwierp, wilden we een klassieke look creëren, maar toch een die de betekenis uitstraalt van wat het vertegenwoordigt. Een mix van eersteklas tinten, hoogwaardige materialen en prachtige details weerspiegelen de essentie van de eerbiedwaardige Morgan Plus 4 en vormen een passend eerbetoon aan het stalen chassis dat zijn ruggengraat vormde sinds de lancering in 1950. ”
De voltooiing en distributie van de eerste auto’s kwam vlak voordat de Morgan Motor Company de beslissing nam om haar fabriek voor een maand te sluiten als onderdeel van de inspanningen om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) tegen te gaan. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog sluit de Morgan-fabriek voor een langere periode, te beginnen op 25 maart 2020.